00
24 października 2022
Karol Bondaruk
Marketing w gastronomii. Social media
O skutecznym marketingu w gastronomii możemy mówić wtedy, kiedy goście mają poczucie, że restauracja jest w stanie im zaoferować zdecydowanie więcej, niż smaczne jedzenie. Aby tego dokonać potrzebujemy przede wszystkim skutecznej strategii marketingowej. W dzisiejszych czasach najważniejszym sposobem na efektowne wypromowanie swojej marki niewątpliwie jest Internet.
Marketing internetowy to dość szerokie pojęcie. W jego skład wchodzi PPC, czyli reklama „pay per click” umożliwiająca skuteczne zarządzanie umieszczaniem reklam. Polega to na tym, że zleceniodawca płaci tylko i wyłącznie wtedy, gdy użytkownik kliknie w jedną z reklam. Kolejnymi elementami są reklama banerowa, email marketing, blogowanie, reklama interaktywna czy optymalizacja stron. Ważnym aspektem jest także tak zwany affiliate marketing, to jest usługa polegająca na tym, że zleceniodawca (na przykład właściciel reklamy) wypłaca prowizje podwykonawcom, którzy generują ruch na stronie docelowej oraz pozyskują „leady”, czyli osobę wstępnie zainteresowaną naszą usługą.
W dobie Internetu ogromną mocą reklamową są również profile w social mediach. W przypadku branży gastronomicznej do najważniejszych i generujących największych ruch należą takie platformy jak Facebook, Instagram czy TikTok. Ważne, aby tego typu profile były prowadzone w systematyczny i spójny sposób. Są one nie tylko swoistą wizytówką firmy, ale mają realny wpływ na pozyskiwanie nowych klientów oraz dbanie o zadowolenie klientów stałych. Warto umieszczać tam zdjęcia potraw, czasem ekipę restauracyjną przy pracy a także, oczywiście, aktualne menu restauracji i informacje o wszelkich promocjach, rabatach i ofertach specjalnych. W ten sam sposób należy prowadzić profil restauracji na Instagramie. Nieco inaczej sprawa wygląda z TikTokiem, który z założenia jest inną, dużo bardziej dynamiczną i „luźniejszą” aplikacją. Tutaj stawia się głównie na ruch, skecze, zabawne sytuacje oraz pasującą do kontekstu muzykę.
Ważnym aspektem marketingu „w sieci” jest też współpraca z wiodącymi platformami zajmującymi się dowozem jedzenia, ale o tym już następnym razem.