00
7 listopada 2021
Karol Bondaruk
Key Visual, czyli identyfikacja marki — daj się zapamiętać
Key Visual jako element identyfikacji marki jest świetnym sposobem na wyróżnienie się. Doskonale przygotowany Key Visual nie pozwoli Ci zginąć w tłumie, a tłok jest coraz większy. Współczesny rynek biznesowy to twór bardzo wymagający. Główny paradoks polega na tym, że z jednej strony nikt nie jest absolutnie anonimowy, a z drugiej bardzo łatwo zniknąć pozostając niedostrzeżonym. Jeśli chcesz zaistnieć, musisz dać się zapamiętać. Jak to zrobić, skoro konkurencja jest tak ogromna? My wiemy.
Czym jest Key Visual?
Key Visual w bezpośrednim tłumaczeniu z angielskiego oznacza klucz wizualny. Jest to zatem element graficzny, który stanowi motyw przewodni Twojej marki. Znak rozpoznawczy, który scali wizerunek. To coś, dzięki czemu klient Cię zapamięta i wróci do Ciebie niczym Tezeusz za nicią Ariadny. Pamiętaj jednak, że Key Visual to nie to samo co logo. Identyfikacja może i powinien pojawić się w logo, ale nie jest nim w całości.
Doskonały przykład Key Visualu ma zespół The Rolling Stones. Skojarzyłeś? Prawda, że się od razu nasuwa? Gdy widzisz kogoś w koszulce, na której widnieją duże czerwone usta z jeszcze większym wysuniętym językiem, wiesz, że chodzi właśnie o ten band i Micka Jaggera. Tak właśnie działa Key Visual. Jest podpisem marki i pojawia się zawsze, gdy chcemy, aby została rozpoznana.
Przy okazji, logo także możemy dla Ciebie zaprojektować ;).
Gdzie możesz wykorzystać spójną identyfikacje wizualną?
Jeśli projekt jest dobry, to właściwie wszędzie. Profesjonalnie zaprojektowane grafiki jest na tyle elastyczny, że możesz go umieścić na wszystkim, co będzie identyfikowało firmę, projekt czy produkt. Twój znak rozpoznawczy może i powinien pojawić się w logo, na wizytówce, w Twoich social mediach, na stronie internetowej, w stopce wiadomości e-mail, na opakowaniu produktu czy wreszcie na samym produkcie.
Kiedy Key Visual jest potrzebny?
Zawsze wtedy, gdy to, co planujesz, ma mieć długotrwały charakter i chcesz zadbać o rozpoznawalność. Jeśli jesteś producentem porcelany, nie będziesz wymyślał znaku rozpoznawczego dla każdego kubka. Dobrze jednak, żeby już po pierwszym spojrzeniu na Twój produkt, klient wiedział, że to Twoje dzieło. Jeśli Twój kubek spełni jego oczekiwania, szukając filiżanki, nie będzie biegał po sklepach, tylko zamówi ją z Twojej strony internetowej.
Wiedziałeś o tym, że Coca-cola, choć niezwykle rozpoznawalna nie zawsze była całkiem taka sama? W ramach tej marki pojawiały się różne produkty. Były różne smaki, były butelki i puszki z imionami, były serie świąteczne i sportowe. Niezmienny pozostał jednak Key Visual. Elementy identyfikacyjne tej marki to czerwony kolor, fala i nazwa zapisana charakterystyczną czcionką. Przypomniało Ci się? Tak to właśnie działa. Choć nie zawsze sobie zdajemy z tego sprawę, znaki rozpoznawcze największych marek na stałe zagościł w naszych umysłach. Na tym polega siła Key Visualu. Korzyść, którą otrzymujesz to długotrwała i bardzo silna identyfikacja marki.
Key Visual, czyli co konkretnie?
Nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi. Key Visual to może być symbol, szczególny rodzaj fontu albo zestaw kolorów.
Najważniejsze, żeby forma, którą przybierze Key Visual, budziła właściwe skojarzenia i była zgodna z przyjętą tematyką. Powinna być również łatwa do powielania tak, aby wszystko, co związane z Twoją firmą zyskało spójność. Key Visual to element, który zepnie wizerunek i komunikację Twojej marki w całość.
Doskonale opracowany Key Visual ma marka Play. Bez sprawdzania wiemy, że motywem przewodnim tej sieci komórkowej jest kolor fioletowy i kleks. Oba te elementy pojawiają się na ulotkach, na opakowaniach produktów, na stronie internetowej i na fan page’u. Wystarczy jeden rzut oka i wiesz, na co patrzysz.
Cechy dobrze opracowanego Key Visualu
Key Visual jest dobry wtedy, kiedy jest skuteczny. Aby osiągnąć zamierzony efekt, warto pamiętać, że siła tkwi w prostocie i precyzji, a lepsze jest wrogiem dobrego. Zamiast nadmiernie kombinować, skup się na tym, żeby klucz wizualny Twojej marki był:
- Prosty
Identyfikacja wizualna powinna być łatwa do zapamiętania, nieść czytelny przekaz i budzić pozytywne emocje.
- Unikalny
Nie staraj się nikogo naśladować. Nie ryzykuj, że zostaniesz posądzony o podrabianie czyjegoś pomysłu. Zapewnij swojej marce wyjątkowość.
- Użyteczny
Znak graficzny, który będzie identyfikował Twoją markę, powinien być możliwy do powielenia na wszystkich materiałach z nią związanych. Dzięki temu każdy, kto spojrzy na wizytówkę, stronę, czy ulotkę od razu będzie wiedział, że jest Twoja.
Key Visual stosowany do identyfikacji wszystkich elementów Twojej marki porządkuje jej wizerunek. To trochę tak jak dobrze zaprojektowane, spójne wnętrze mieszkania. Taka przestrzeń zaprasza i budzi spokój. W razie potrzeby z pewnością sprzeda się szybciej niż lokal, w którym panuje chaos i bałagan
- Dobrze stargetowany
Opracowując Key Visual, trzeba pamiętać o tym, do kogo skierowana jest dana oferta. Jeśli uda Ci się stworzyć przekaz, za pomocą którego nawiążesz trwałą relację ze swoimi klientami, masz dużą szansę na sukces.
Po co Ci Key Visual?
Zakładając firmę lub tworząc produkt, kierujesz ofertę do określonej grupy klientów. Chcesz, żeby konkretny odbiorca znał i bez trudu dostrzegał Twoją markę. Pragniesz budzić sprecyzowany zakres skojarzeń. Niestety współczesny obywatel wiecznie gdzieś się śpieszy, nie ma czasu na wysłuchiwanie pełnej oferty za każdym razem, kiedy szuka usługi lub produktu. Potrzebuje dostać jasną i szybką informację, że jesteś i spełnisz jego oczekiwania. Na to, żeby przyciągnąć jego uwagę, masz niewiele czasu.
Dlatego właśnie potrzebujesz czegoś, co będzie Twoim znakiem rozpoznawczym, który równocześnie spełni funkcję przypominajki i wywoła określone emocje. Dzięki Key Visual w głowie Twojego klienta powstanie prosty ciąg myślowy. Gdy będzie potrzebował czegoś z Twojej oferty, nie będzie szukał, automatycznie o Tobie pomyśli.
Key Visual ma jeszcze jedną ważną zaletę, stanowi gotową instrukcję do tworzenia kolejnych projektów. Jeśli zainwestujesz w profesjonalnie przygotowany klucz wizualny, otrzymasz kod, według którego będziesz mógł rozbudowywać markę bez utraty spójności wizerunku.