Jak zorganizować przestrzeń w projekcie?

Odpowiedni projekt graficzny to ważny element każdego biznesu. Działa zarówno jak wizytówka, która swoją estetyką przyciąga nowych klientów i zapada w pamięć, ale również jako swego rodzaju ulotka zawierająca najważniejsze informacje. W przypadku tworzenia grafiki warto wziąć pod uwagę nie tylko indywidualne preferencje, ale również zasady tworzenia kompozycji. To ważne, aby nasz projekt powstał przy przemyślanym rozkładzie takich elementów jak równowaga, spójność i harmonia. Kompozycja jest ważna nie tylko w konkretnym projekcie, ale także z szerszej perspektywy, czyli całości wizerunku marki. To element, który pozwoli nam na zbudowanie wspomnianego wizerunku w spójny sposób.

Teorie kompozycyjne – Jak zorganizować przestrzeń w projekcie?

Jedną z najważniejszych teorii kompozycji jest teoria złotego podziału, która została oparta na wzorze matematycznym opartym na stosunku krótszego i dłuższego boku prostokątna. Graficy przy tworzeniu swoich projektów często korzystają podział zwany Spiralą Fibonacciego. Zastosowanie takiego rozwiązania pozwoli nam określić złoty podział i z łatwością zorganizować przestrzeń swojego projektu.

Podczas projektowania grafiki warto pamiętać o różnicach pomiędzy kompozycją otwartą a zamkniętą. Ta druga polega na tym, że układamy elementy projektu w taki sposób, że żaden z nich nie wychodzi poza jego granice. Z kolei kompozycja otwarta charakteryzuje się tym, że niektóre części przekraczają ramy danego projektu. Grafiki mogą być również tworzone w sposób symetryczny lub asymetryczny. Oba te zagadnienia są dość proste. Symetria występuje wtedy, gdy elementy grafiki równoważą się nawzajem lub stanowią swoje lustrzane odbicie. Asymetria to zaprzeczenie tych zasad.

Teorie kompozycyjne to zagadnienie, które zdecydowanie warto potrwać. Na przestrzeni wieków powstało ich naprawdę wiele, dzięki czemu do każdego projektu można dopasować odpowiednie zasady. Dobra kompozycja to podstawa różnego rodzaju grafik i reklam.